- Wiara
- 15 października 2020
- 0
Czy to rozsądne wierzyć w Istoty Anielskie?
Byłem wielkim fanem Star Wars, Star Trek i E.T. Nie tylko mnie interesuje możliwość istnienia we wszechświecie istot nieludzkich, inteligentnych, świadomych. W rzeczywistości, Instytut Poszukiwania Inteligencji Pozaziemskiej (S.E.T.I.) (na stronie www.seti.org) kontynuuje poszukiwania w kosmosie oznak obcej inteligencji. Jak się okazuje, Biblia potwierdza istnienie pozaziemskiego życia we wszechświecie. Nie są oni jednak kosmitami; nazywa się ich Anielskimi Istotami. Według Biblii, Bóg stworzył inne, nie-ludzkie istoty i dał im zdolność rozumowania, dokonywania wyborów i życia obok stworzonego porządku planety Ziemi, nie będąc związanym ani ograniczonym do naszej planety. Powszechnie nazywamy te istoty "aniołami" i "demonami".
Możesz być zaskoczony, jak wielu ludzi wierzy w istoty niematerialne. Faktycznie, ostatni sondaż Harris'a ujawnił, że podczas gdy wiara w Boga spada w ciągu ostatnich ośmiu lat, wiara w duchy i UFO wspina się. Na przekór tego, założę się że wielu z twoich niechrześcijańskich przyjaciół ciągle uznałoby chrześcijańskie pojęcie aniołów i demonów za nieco "prymitywne". Wszakże chrześcijanie starają się przypisywać wszelkiego rodzaju rzeczy do działalności albo aniołów albo też demonów, czyż nie? Czy naprawdę istnieją jakieś fizyczne dowody na istnienie aniołów i demonów? W tym poście chciałbym rozpocząć badania nad aniołami i demonami, po prostu przeglądając to, co trzech wielkich myślicieli z historii powiedziało o rozsądnym istnieniu aniołów i demonów:
Thomas Aquinas (XIII-wieczny włoski filozof i teolog)
Tomasz z Akwinu poświęcił piętnaście pytań w części I swojej "Summa Theologica" argumentom na rzecz istnienia niematerialnych istot anielskich. Dla zwięzłości pozwolę sobie tutaj na wielką swobodę jego argumentacji:
1. Dobry Bóg tworzy istoty na swój obraz
2. 2. Bóg jest niematerialną istotą sumienia i stworzył człowieka jako istotę sumienia materialnego
3. Świadomość nie jest funkcją materialnego ciała.
4. 4. Dlatego ludzie są zarówno istotami materialnymi jak i niematerialnymi (mamy niematerialne, świadome dusze).
5. W kontinuum bytów można założyć, że pomiędzy kategoriami Boga i człowieka istnieje jakiś rodzaj niematerialnej, świadomej istoty:
"...niecielesne substancje należą do Boga i cielesnych stworzeń. Teraz medium w porównaniu z jedną skrajnością wydaje się być drugą skrajnością, ponieważ to, co w porównaniu z ciepłem wydaje się być zimne; i dlatego mówi się, że anioły w porównaniu z Bogiem są materialne i cielesne, jednak nie tak, jakby cokolwiek cielesnego w nich istniało".
Johannes Quenstedt (XVII-wieczny profesor luterański i teolog)
Quenstedt wykonał również sprawę dla anielskich istot w sposób nieco podobny do Akwinu. Argumentował, że nie ma żadnych "luk" w przyrodzie, a uzasadnione istoty czysto duchowe, takie jak anioły, muszą istnieć w kontinuum istot cielesnych do duchowych:
1. Istnieją istoty czysto cielesne (kamienie)
2. Częściowo cielesne i częściowo duchowe istoty (tj. ludzie)
3. Istoty czysto duchowe (tzn. anioły)
Charles Hodge (XIX-wieczny teolog z Princeton)
Hodge zrobił sprawę dla anielskich istot w oparciu o zróżnicowane istnienie "irracjonalnych istot". Argumentował, że jeżeli irracjonalne istoty istnieją w wielości, to rozsądne jest założenie, że "racjonalne" istoty również muszą istnieć w wielości:
1. Istnieje więcej niż jeden rodzaj irracjonalnych istot (tj. owady i zwierzęta)
2. Powinno być więcej niż jeden rodzaj istoty rozumnej (tj. ludzie i istoty anielskie)
"Są wszelkie powody, by przypuszczać, że skala istnienia wśród racjonalnych stworzeń jest tak rozległa jak w świecie zwierząt."
Teraz żaden z tych argumentów nie dowodzi istnienia istot anielskich z naturalistycznej perspektywy, ale argumenty te oferują rozsądny sposób myślenia o takich istotach. Argumenty te zakładają jednak prawdę o dualizmie, a więc mądrze byłoby przeanalizować filozoficzne argumenty za istnieniem duszy niematerialnej przed zaangażowaniem tych historycznych myślicieli. Jako chrześcijanie wiemy, że tak wiele możemy się nauczyć tylko obserwując otaczający nas świat i używając naszych boskich mocy rozumowania (naturalne objawienie). Ostatecznie, musimy polegać na Słowie Bożym (specjalne objawienie), aby wyjaśnić istnienie i naturę anielskich istot.
Najnowsze Artykuły
- Wychowanie
- 2 września 2024
- 0
Czy podręcznik do religii jest obowiązkowy?
- Kościół
- 19 października 2023
- 0
Znicze na cmentarz: Tradycja, symbolika i wybór
- Kościół
- 6 października 2022
- 0
Praca w charakterze opiekuna osób starszych
Kategorie
- Wychowanie 13
- Kościół 10
- Wiara 16
- Biblia 6
- Dusza 6